TIPS FRÅN COACHEN – ERIK WICKSTRÖM

En stor fördel med löpning är enkelheten. Du behöver bara ett par skor (om ens det) för att kunna träna i stort sett när som helst och var som helst. Det är en av anledningarna till att löpning som träningsform är oerhört tidseffektivt, träningen är igång så fort du sätter foten utanför dörren. Löpningen ska vara lustfylld och för att du skall behålla motivationen är det viktigt med roliga och utvecklande träningspass. Här bidrar vår löpcoach Erik Wickström med tips och inspiration för att du ska kunna utveckla dig som löpare och förhoppningsvis komma ännu bättre förberedd till Kretsloppet.


HITTA RÄTT FREKVENS
Löpning är ingen tekniksport. Du behöver vanligtvis inte lägga lika mycket tid och energi på teknikträning som i till exempel simning och längdskidåkning. Men visst kan du göra förbättringar genom att ta hjälp av en duktig instruktör. En stor del av nyckeln till bra teknik sitter i stegfrekvensen.

Läs hela artikeln

STYRKETRÄNING FÖR LÖPARE
Genom att stärka kroppen med styrketräning och spänstträning kan du få ett bättre löpsteg och minska risken för skador. Här kommer några exempel på övningar.

Läs hela artikeln

SPRING DIG STARK MED MOTSTÅND
Det finns många fördelar med att lägga påmotstånd i konditionsträningen, något som oftabygger mer specifik och användbar styrka än vad du kan uppnå genom traditionell styrketräning. Som löpare kan du exempelvis inkludera styrketräning i dina konditionspass genom att springa backintervaller eller träna med barnvagn.

Läs hela artikeln

VAD KRÄVS DET FÖR EN BRA TID PÅ MILEN?
Många motionärer har som målsättning att kunna springa en mil. Andra vill få en bra tid och slå personbästa. Här kommer några tips på hur du som ambitiös löpare lyckas pressa tiden på milen i stadsmiljö.

Läs hela artikeln

VAD KRÄVS FÖR EN BRA TID PÅ HALVMARATHON?
Fördelen med halvmarathondistansen är att kravet på fart är lägre än 10 km och det är inte så långt som ett marathon. Här kommer några tips på hur du förbättrar dig på ett 21 km-lopp i stadsmiljö.

Läs hela artikeln


SÅ UNDVIKER DU SKADOR
Löpning är fantastiskt på många sätt. Det är en tidseffektivt aktivitet som du kan utföra nästan var som helst och när som helst. Sällan mår man så bra som efter ett rejält löppass. Nackdelen med löpning är att många blir skadade. Här kommer några generella tips på hur du håller dig hel.

Läs hela artikeln

BEHÖVS KOSTTILLSKOTT
Det finns ett oändligt utbud av kosttillskott. Frågan är, behöver man komplettera kosten med piller?

Läs hela artikeln


VILKEN TYP AV LÖPSKO SKA JAG HA?
Den klart viktigaste prylen för en löpare är skorna. Valet av skor beror på bakgrund, ändamål, fotens anatomi, löpsteg och olika personliga preferenser som exempelvis utseende. Du ska inte underskatta vikten av att springa i en sko som du tycker är snygg!

Läs hela artikeln

PULS- OCH GPS-KLOCKA
Behöver du veta puls och tempo när du springer? Nja. En träningsklocka är bra och roligt hjälpmedel, men absolut inget måste för seriös träning.

Läs hela artikeln

VINTERLÖPNING
Här får du lite tips på hur du kan träna löpning under vintermånaderna. Med rätt utrustning är det både härligt och roligt att komma ut i mörkret!

Läs hela artikeln


TRÄNA PÅ STIG - TÄVLA PÅ ASFALT
Löpare delas ofta in i fack. Det finns ultralöpare, traillöpare, banlöpare, hinderbanelöpare och asfaltslöpare. Jag känner mig inte hemma i någon kategori. Jag är en omnilöpare, vilket betyder att jag ser en tjusning i alla typer av löpning.

Läs hela artikeln

HITTA MOTIVATIONEN EFTER SEMESTERN
Sommar, semester, resor, middagar, släktträffar, glass, bad – och kanske inte så mycket träning? Här kommer fem tips på hur du hittar motivationen efter semestern.

Läs hela artikeln

SÅ FÅR DU TRÄNINGEN I VARDAGEN
Här kommer lite tips på hur du kan få in träningen i vardagen. Hitta de sätt som funkar för just dig!

Läs hela artikeln

FEM BRA PASS PÅ 20 MINUTER
Det är lätt hänt att träningspass blir förkortade av olika anledningar. Men du kan också med fördel planera in korta pass på 20 minuter de dagar det är tight om tid. Här är tre exempel.

Läs hela artikeln