VILKEN TYP AV LÖPSKO SKA JAG HA?

Den klart viktigaste prylen för en löpare är skorna. Valet av skor beror på bakgrund, ändamål, fotens anatomi, löpsteg och olika personliga preferenser som exempelvis utseende. Du ska inte underskatta vikten av att springa i en sko som du tycker är snygg!

Springer du två gånger i veckan eller mer lönar det sig definitivt att variera mellan ett par olika modeller. De flesta skor håller länge, betydligt längre än de 100 mil som många försäljare säger.

Generellt bör du inte springa med skor med för mycket drop, alltså höjdskillnaden mellan häl och tå. Det förtar en del av löpkänslan och kan påverka tekniken negativt, delvis eftersom du riskerar att i huvudsak landa på hälen. De flesta skor har mellan 0 och 12 mm drop.

Vissa trivs med 8 mm drop, vissa med 4 mm och vissa med 0 mm. Generellt kan löpare med god vana och bra teknik springa i tunnare skor och i skor med mindre drop jämfört med mindre erfarna löpare.

Det finns många varianter av löpskor, här kommer fyra varianter som kanske kan passa dig.

Allroundskor
Springer du på alla möjliga pass på en rad olika underlag kan det vara lämpligt med en inte allt för tunn allroundsko, eller mängdsko som det också kallas. Bara för att det är relativt mycket dämpning i en sko behöver den inte ha proneringsskydd. Även om du pronerar är det sällan nödvändigt med så mycket proneringsskydd som många modeller av mängdskor erbjuder.

Trailskor
Om du främst håller till på små stigar lämpar sig ett par trailskor med rejält mönstrad sula. På stig bör du ha tunna skor för att minska risken att vricka fötterna. Det är också ett utmärkt sätt att träna foten och fotledens små muskler. Många trailskor kommer med Gore-Tex, vilket är ett vattenavvisande membran och en trevlig funktion blöta och kyliga höstdagar. Problemet med Gore-Tex är att det inte andas så bra, så många föredrar att springa utan Gore-Tex för att slippa att svettas. Vissa trailskor har metalldubbar, vilket gör de lämpliga för löpning på vinterväglag. Springer du på vintern kan du också använda halkskydd eller själv dubba ett par vanliga löpskor.

Barfotaskor
Skor med minimal dämpning, där sulan kan vara så tunn som 3 mm, kallas ibland barfotaskor. Ska du springa i barfotaskor så var försiktig och inled med promenader och korta löpturer på mjukt underlag på max 20 minuter. Många har blivit skadade av en alltför optimistisk start i barfotaskor. Vill du inte springa i barfotaskor kan du använda dem som vardagsskor på sommaren för att stärka fotlederna och fotens alla små muskler.


Maxdämpade skor

Bor du mitt i en stad eller av annan anledning springer på hårt underlag kan så kallade maxdämpade skor med extra tjock sula vara en smart investering. Löpkänslan i ett par skor med mycket dämpning är sällan densamma som att springa i tunna skor, men står det mellan överbelastade ben och försämrad löpkänsla så bör valet vara tämligen enkelt. Många håller sig skadefria i dessa typer av skor.

Tävlingsskor
Siktar du på Kretsloppet eller andra stadslopp så kan tävlingsskor vara en bra investering. De påminner ofta om allroundskor, med den tydligaste skillnaden i mindre dämpning och lägre vikt. Du kommer känna dig snabbare med ett par lättare skor och kanske kommer du också kapa ett par sekunder per kilometer. Men var försiktig med att träna och tävla i tunna skor så du inte blir skadad. Det brukar framförallt vara vaderna som tar stryk.

Relaterade artiklar


PULS- OCH GPS-KLOCKA
Behöver du veta puls och tempo när du springer? Nja. En träningsklocka är ett bra och roligt hjälpmedel men absolut inget måste för seriös träning.

Läs hela artikeln


 


VINTERLÖPNING
Här får du lite tips på hur du kan träna löpning under vintermånaderna. Med rätt utrustning är det både härligt och roligt att komma ut i mörkret!

Läs hela artikeln