TRÄNA PÅ STIG – TÄVLA PÅ ASFALT

Löpare delas ofta in i fack. Det finns ultralöpare, traillöpare, banlöpare, hinderbanelöpare och asfaltslöpare. Jag känner mig inte hemma i någon kategori. Jag är en omnilöpare, vilket betyder att jag ser en tjusning i alla typer av löpning.

Ordet omnilöpare, eller allöpare, ger än så länge inga träffar på Google. Men termen är berättigad. För mig finns det så många härliga sätt att uppleva löpning.

Nästan all min löpträning genomförs på stigar och grusvägar hemifrån Sjömarken. Jag uppskattar naturens asymmetrier som bygger benstyrka och ger skonsam variation i steget. Det är på stigen jag finner ro i en hektisk vardag.

Att springa riktigt långt är också en tjusning. Det är en kick att testa kroppen i ultralopp och jag kan fascineras över hur gott grillchips kan vara när man kroknat halvvägs in i ett lopp på tio mil.

Intervaller kör jag gärna i tunna skor på löparbana eller på löpband. Visst kan det låta enformigt, men det är två oerhört effektiva sätt att pressa kroppen och jämföra tider med sig själv och andra.

Trots att jag nästan aldrig tränar på asfalt är Kretsloppet ett av mina absoluta favoritlopp. Där får jag tillsammans med nära och kära uppleva stämningen, farten, folkfesten och den rätta pulsen. Det känns som en fritidsgård före start och efter målgång. Resultatet är sekundärt, det är istället hela arrangemanget som jag alltid ser så mycket fram emot. Därför är Kretsloppet är en av höstens höjdpunkter för mig som omnilöpare.

/Erik Wickström

Relaterade artiklar

HITTA MOTIVATIONEN EFTER SEMESTERN

Läs hela artikeln

SÅ FÅR DU TRÄNINGEN I VARDAGEN

Läs hela artikeln

FEM BRA PASS PÅ 20 MINUTER

Läs hela artikeln

TRÄNING MED JOGGNINGVAGN

Läs hela artikeln