SÅ FÅR DU TRÄNINGEN I VARDAGEN

Här kommer lite tips på hur du kan få in träningen i vardagen. Hitta de sätt som funkar för just dig!

Pendelträna
Att cykla, springa eller att åka rullskidor till jobbet är bland den mest tidseffektiva träningen som finns. Slipp bilköer, rödljus, parkeringsletande och isiga framrutor. Du behöver inte träningspendla till jobbet varje dag och inte båda vägarna, men du kanske kan springa ena vägen och kollektivt eller bil andra vägen. Många arbetsplatser har dusch och du kan säkerligen ha ombyteskläder undangömt på något ställe. Behöver du transportera dig till ett träningspass så gör det om möjligt i form av träning, exempelvis löpning till gymmet eller cykling till simhallen.

Barnvagnsträna
Det finns en uppsjö av bra barnvagnar anpassade till löpning och cykling. Det finns även så kallade multivagnar, som fungerar till både löpning, cykling och rullskidsåkning. De flesta barn njuter av att sitta eller ligga i vagnen när föräldern tränar.

Dagislämningsträna
För de flesta med barn ligger förskolan inom rimligt träningsavstånd. Varför inte lämna och hämta med löparvagnen?

Kalasträna
Ska du på kalas en mil hemifrån? Perfekt! Skicka finkläderna med din förstående partner och spring till festen!

Hemmaträna
Vill du minimera ställtiden för träning kan du investera i ett löpband samt några enkla styrketräningprylar och inreda ett hemmagym. När du är föräldraledig kan du träna i ditt hemmagym när barnet/barnen sover.

Morgonträna
Ett smart sätt att få sin träning att bli av är att stiga upp tidigt. Gå upp före alla andra i familjen och spring 30 minuter innan frukost så slipper du tänka på träningen resten av dagen.
Ja, det är jobbigt att gå upp tidigt. Men kanske också en vanesak?

Kvällsträna
För många är det ovant att träna efter middag och nattningar. Men om det är det enda sättet att få träningen att bli av kan det vara värt det, trots att vissa upplever att de går upp i varv och får svårt att somna. Testa, för vissa kan sen träning ge helt motsatt effekt och nattsömnen blir god som aldrig förr. Bestäm träff med någon kompis sent på kvällen så blir träningen garanterat av.

Relaterade artiklar

STYRKETRÄNING FÖR LÖPARE

Läs artikeln

HITTA MOTIVATIONEN EFTER SEMESTERN

Läs hela artikeln

FEM BRA PASS PÅ 20 MINUTER

Läs hela artikeln

TRÄNING MED JOGGNINGVAGN

Läs hela artikeln