INTERVALLTRÄNING FÖR KRETSLÖPARNA

Vi är framme i juni månad och årets Kretslöpare, Jennie Svensson och Magnus Stedt, fortsätter att göra framsteg mot Kretsloppet.

Jennie har tränat regelbundet under lång tid och siktar på att springa Kretsloppet på under 48 minuter. I år har hon sprungit med nummerlapp både i Göteborgsvarvet och i Avloppet.

Under ledning av Catharina Ramhult sprang Jennie och Magnus nyligen en intervallstege utmed Viskan med 6, 4, 2, 1 min löpning i hög fart med 2 min vila mellan intervallerna. Och så fick de lite utbildning kring syftet med intervaller, där man springer med hög puls delvis för att förbättra syreupptagningsförmågan.

Catharina berättade också hur man kan tänka kring längd på intervaller samt förhållandet på längden av intervallen och vilan.
– Intervaller är min akilleshäl. Många tankar, ångest och undanflykter vill sätta käppar i hjulen för mig och byta dessa mot långpass, berättar Jennie.

Magnus startade från en lägre nivå än Jennie i mars, men har nu kommit igång riktigt fint. Han sprang också Avloppet och har börjat med löpintervaller i sitt schema.
– Jag kör nästan aldrig intervaller. Men jag behöver jobba upp min kondition så det är välbehövligt.

Detta får våra Kretsloppslöpare 2019
– Startplats på 5 eller 10 km i Kretsloppet 14 september
– Ett par löpskor från Salming
– Löpteknikanalys på Fotriktigt i Borås med Runlab
– Två konditionstest på Avonova, ett på våren och ett på hösten
– Träningsprogram med uppföljningar av Avonova
– Ett exemplar av boken Smart Konditionsträning av Erik Wickström